Zabawa w wykopaliska. Zabawki dla małych archeologów
Świat jest pełen zapachów, kolorów, dźwięków i faktur. W okresie wczesnego dzieciństwa dziecko zaczyna zdawać sobie z tego sprawę i bardzo chętnie poznaje otaczającą go rzeczywistość. Wykorzystuje do tego celu wszystkie zmysły. Wybiera aktywności, takie jak malowanie, ugniatanie, lepienie, konstruowanie, smakowanie czy wąchanie. Zaangażowanie w poznawanie świata ma wiele korzyści. Odpowiednie zabawki mogą dostarczyć bodźców zmysłowo-ruchowych potrzebnych do wszechstronnego rozwoju dziecka, zapewniając przy tym dobrą rozrywkę. Zabawki pobudzające zmysły są niezastąpione w domu oraz w przedszkolach, szkołach, ośrodkach terapeutycznych.
Zabawki sensoryczne dla dzieci to przedmioty służące do zabawy, ale również do poprawy integracji sensorycznej. Rozwijają percepcję wzrokową, wrażliwość na dotyk i równowagę. Korzystnie oddziałują na zachowanie i stan emocjonalny dziecka. Są polecane do wspomagania rozwoju wszystkich dzieci: zdrowych oraz dla dzieci z dysfunkcjami neurologicznymi, deficytami poznawczymi, zaburzeniami ruchu i równowagi. Zabawki aktywizujące zmysły to m.in.
-
dmuchawki,
-
puzzle i układanki o ciekawych kształtach i fakturach,
-
masy plastyczne,
-
gry zręcznościowe,
-
puszyste przytulanki,
-
hamaki,
-
trampoliny,
-
siedziska,
-
huśtawki,
-
zabawki z lusterkami,
-
kule,
-
piłki,
-
zabawki wodne,
-
zabawki, które świecą.
Zabawa w doświadczanie świata
Zabawy badawcze i sensoryczne polegają na rozwiązywaniu przez dziecko problemów, czemu służą doświadczenia i eksperymenty. Dzieci uczestniczą w takich zabawach równie chętnie, co w zabawach tropiących, ponieważ pozwalają one poznawać świat, wykorzystać intuicję, dotknąć, zobaczyć i powąchać konkretne substancje, materiały i przedmioty. Dzięki wrażeniom sensorycznym i estetycznym rozwija się umysł, poszerza zakres wiedzy i umiejętności.
Zabawy badawcze można dopasować do zainteresowań dzieci, aby tym chętniej stawiały i rozwiązywały problemy. W takich zabawach najchętniej uczestniczą dzieci w wieku od 5 do 6 lat, kiedy to widać ich szczególne zainteresowanie nauką, wiedzą i otaczającą rzeczywistością. Do zabaw badawczych zalicza się m.in. te związane z ruchem ciała, odkrywające stan skupienia ciał, tłumaczące zasady optyki, akustyki, zjawisk elektromagnetycznych oraz właściwości i zanieczyszczeń wody.